السلطانية

وصلتني هذه السلطانية من حبة قلبي نجمتي الصامدة و الحقيقة أنا مليش في موضوع التاجات ( قصدي السلطانيات ) ده لكن نقول إيه حكم القوي على الضعيف
إستعنا عالشقا بالله
نلبس السلطانية
...................................
لومكنتش مصري بس عربي
كانت هتبقى إيه نظرتك للمصريين واللي بيحصل في مصر دلوقتي؟
خليط من المشاعر والأحاسيس .. لو أنا إبن ناس حقول و الله المصريين دول علمونا وفهمونا و نقلونا نقلة حصارية كبيرة ... والله يعينهم على اللي هما فيه دلوقتي .. والنموذج دا انا شفته كثير جدا .. وأكثر من أثر في نفسيي في هذا الموضوع خطبة للفاضل الشيخ / عائض القرني منذ حوالي ست سنوات تقريبا ... و لو أنا واحد أي كلام حقول الشعب دا غلباوي و همه إن ياخد منك أي حاجة و السلام وبرضه أنا شفت النموذج ده بس مش كتير
..
لوكنت أوروبي أو غير مسلم
بردو إيه نظرتك للعرب والمسلمين؟
تفرق كتير .. لو كنت مسلم أو غير مسلم .. لو كنت مسلم كنت سأقول الكلمة الشهيرة ( الحمد لله الذي عرفني الإسلام قبل أن يعرفني بالمسلمين ) .. ولو كنت غير مسلم برضه تفرق كتير .. لو كنت منصف سأقول : هؤلاء هم الذين علمونا الحضارة و نقلونا من ظلمات التخلف إلى أنوار العلم والحضارة .. ولو كنت حقودا كارها سأقول : ليت المسلمين يظلون في سباتهم متخلفين
..
لوقالولك إنت بقيت رئيس جمهورية هتعمل إيه؟
حاجات كتير جدا
1- إعلان عفو عام عن كل من على قيد الحياة من أهل الحكم الذين أوصلونا إلى ما نحن فيه الآن بشرط أن ترد الأموال المنهوبة للشعب
2 - البحث فيهم عن أهل الخبرة و الأمانة الذين لم يعمروا طويلا في الحكم لنزاهتهم وشرفهم ووطنيتهم و محاولة الإفادة من خبراتهم في إدارة شؤون البلاد
3 - دعوة الإخوة الأقباط إلى كسر حالة العزلة المفروضة عليهم والمشاركة بفاعلية في الحياة السياسية
4 - الإعلان عن برنامج زمني محدد المدة لفترة حكمي على لا تزيد عن فترتين حتى لو خرجت المسيرات تهتف بإسمي للبقاء في الحكم للحفاظ على مكتسبات الشعب
5 - دعوة أهل الحل و العقد لإجتماع دوري لأخذ رأيهم ومشورتهم فيما يعن لي من أمور
6 - الإعلان عن البدء التدريجي في تطبيق أحكام الشريعة الإسلامية في كل مناحي الحياة
7 - دعوة الطيور المهاجرة من أبناء مصر المخلصين للعودة لوطنهم و المشاركة في إعادة بنائه من جديد مع العمل على توفير كافة الإمكانات المادية والمعنوية لهم لضمان تفرغهم الكامل لبناء مصر مرة أخرى
8 - الإعلان عن حرية إصدار الصحف والمجلات و إنشاء الأحزاب السياسية بما لا يتعارض مع النظام العام وهذه تقررها فقط لجنة دستورية عليا
9 - الإعلان عن البدء في إجراءات تشكيل هيئة العلماء المسلمين من جميع أنحاء العالم ويتم من بينهم إنتخاب شيخ الأزهر
كفاية كدة عليكم
..
لوكان ينفع ترجع طفل تاني وتخليك طفل علطول هترجع؟ وليه؟
طبعا أرجع ونص كمان لكذا سبب .. أولا أرتاح من طلباتك اللي واجعة دماغي بيها كل يوم
ثانيا أضمن إني حادخل الجنة اللي أنا مش عارف موقعي إيه منها دلوقتي
ثالثا ودي أهم حاجة .. ألعب الرشاقة في الطين وقت الشتا
..
لوإنت طبيب وعندك مريض ميؤوس من حالته
أيهما تفضل
إنك تصارحه بالوضع وتقوله كل شيء بأمر الله في الاخرولا تغرس فيه الامل
لغاية لما يموت؟
سأحاول الجمع بين الأمرين .. المصارحة التدريجية و ليست الفجة لأخذ الحيطة والحذر من بعض السلوكيات المرضية المؤثرة على المرض و في نفس الوقت أدفعه لتحسين علاقته بربه إبتغاء حسن الخاتمة .. وفي نفس الوقت أغرس فيه الأمل واليقين بفضل الله و رحمته وقدرته على شفائه...وهنا اذكر قصة حدثت مع أحد المعارف السعوديين .. كانت زوجته لا تنجب و لم يترك الرجل طريقا للعلاج يسمع عنه إلا وسلكه , حتى ذهب لطبيب ذات مرة ومعه التحاليل والأشعات فقال له الطبيب ( لو كان فيه أمل إنك تحمل يبقى مراتك حتحمل ) فرد عليه الرجل : ليه هو انت ربنا ؟ ثم تمر الأيام و الرجل لم ييأس إلى أن أعلن عن زيارة لآحد أساتذة طب النساء المشهورين في أحد المستشفيات , فذهب الرجل ومعه التحاليل والأشعات فقال له الأستاذ : الأمل في الله كبير ولكني لا أستطيع عمل شيء لزوجتك مع ما أراه من أشعات وتحاليل , فشكره الرجل وهم بالإنصراف هو وزوجته فلمح الأستاذ بعض التورم في رقبة الزوجة فقال لها : سأكتب لك دواء لعلاج هذا التورم حتى لا يزداد حجمه فوافقت وكتب لها علبة برشام بريالين و شفي التورم وكان هذا التورم في الغدة الدرقية ( على ما أذكر ) مما سبب خللا في الهرمونات لديها , وكانت المفاجأة ان أول حمل لهذه الأخت كان توأما , فاخذ الأب التوأم و ذهب بهما للطبيب الأول فبهت الطبيب
..
لوسمح لك برؤية الرسول عليه الصلاة والسلاموإنك تقوله كلمة واحدة بس
أو جملة واحدة بس
هتكون إيه؟
إشفع فيّ واسقني بيدك الشريفة شربة لا أظمأ بعدها أبدا
..
لوخطبت واحدة أو اتخطبتي لواحد
وأثناء الخطبة اكتشفت أو اكتشفتي إن الطرف الآخرغير قادر على الإنجاب
هيكون تصرفك إيه؟
إحمممممممم و الله انا شخصيا معنديش مشكلة
بس المشكلة إن فيه ناس تانيين ( إنت عارفاهم كويس ) ممكن يطيروا في الحكاية دي رقاب
..
لوطلعت القمرهتكتب إيه عليه؟
سبحان من خلق الشمس والقمر والليل و النهار
..
لوكنا في عصر ازدهار الأندلس
كنت تتخيل نفسك إزاي؟
مديرا لأحد مصانع الأثاث الكبرى المتخصصة في إنتاج الطراز الأندلسي
...
لوأنا مررت التاج ده لحد وما جاوبش عليهأعمل فيه إيه؟
حزعل منه شوية و خلاص
المسامح كريم برضه

هناك ١٢ تعليقًا:

صاحب المضيفة يقول...

الحمد لله تعالى

أنا أول واحد أعلق هنا المرة دي

على العموم دي اجابات دبلوماسية يا عمنا

لكن نعديها المرة دي بس

أحسن رد هو رد التراث الأندلسي في عصر الأندلس

منتظرينك يا باشا

عصفور المدينة يقول...

ربنا يبارك فيك ده التاج ده لف العالم وبعدين جالك عملت زي ما هي جاوبته متأخر يلا كوسة برضه
خدت مهلتك كاملة

إجاباتك مدرسة يا أستاذنا
بس خلي بالك من رقبتك

انت فكرتني بخطبة الشيخ عائض هي كانت خطبة جمعة كمان على ما أذكر ربنا يحفظه دي كان الواحد منتفش كدة وهو بيسمعها

هو عمال كل شوية يقول مصر

دكتور حر يقول...

عسل والله يا باشمهندس

ربنا يخليك لينا يا رب

جميل قوي التاج العائلي دي
بس انا واثق فيك وانك متسربتش الاسئله دي ليك

تعرف والله يا استاذنا ...أقل واحد جاوب اجابة رئيس الجمهوريه في الناس اللي لف عليهم التاج والله احسن بكتيييييييييييير من البعيد

اجابات معلمين فعلا

بوركت الايادي وبوركتم
ودمت لنا بكل خير

غير معرف يقول...

على فكرة انا عرفت من ارسل لك الاسئلة الخاصة بالسلطانية يا باشا....
وحشتنى قوى وتيجى بالسلامة
واحد بيحبك

خالد حفظي يقول...

العمدة .. صاحب المضيفة
أكرمك الله يا عمدة .. طول عمرك كريم و مسامح
و انا كذلك إشتقت لكم كثيرا

خالد حفظي يقول...

الحبيب .. عصفور المدينة
و الله ما في كوسة ولا يحزنون .. انا تأخرت لأني ليس لي في موضوع التاجات ليس إلا و لكن تحت إلحاح الجماهير إضطريت للإستجابة لطلباتهم .. ولم يكن في نيتي إطلاقا التاج الآن .. وعشان تطمئن أكثر انا تعمدت عدم قراءة إجابات من سبقوني حتى تكون درجتي من مجهودي لوحدي .. مبسوط ياعم العصفور؟؟

خالد حفظي يقول...

إبن الغالي .. دكتور حر
و الله إنت اللي عسل و ستين عسل كمان
أشكرك على هذه الثقة و أهي طلعت في محلها و مفيش كوسة ولا حاجة بالعند في عمنا العصفور
هي فعلا إجابات معلمين بكسر الميم الاولى قصدك معلمين نجارة يعني ...صح ؟؟؟

خالد حفظي يقول...

أبو محمد .. اللي بيحبني
خلاص بتحبني روح كلم الشيخ حفظي عليا
أنا خمنت إنت مين بس يظهر تخميني طلع غلط
ياريت تعرفني أول إسم من إسمك وانا حعرف الباقي على طول

مـحـمـد مـفـيـد يقول...

تحليق مع اجابتك الصريحه
:
دمت بخير

جهاد خالد يقول...

يااااااااااه

ده انا كنت فقدت الامل
وقلت حضرتك استخدمت سلطاتك ومش هتجاوب
دكتاتورية بقى

بس الحمد لله عوضت صبري خير

أكتر إجابة عجبتني
أجابة العصر الاندلسي

بجد ... جون جووووووون جميل جميل


صحيح

ما تنساش تجيب معاك السلطانية عشان عايزنها هنا
:)

خالد حفظي يقول...

مخمد مفيد
اللهم آمين
شرفتنا يا أستاذ محمد

خالد حفظي يقول...

حبة قلبي .. نجمتي الصامدة
أي خدمات .. أديكي صبرت ونلتي
السلطانية معايا
حفظك الله بنيتي